Pengikut

Nuffnang

Rabu, 15 Oktober 2014

Landskap Siasah

sumber :-

Landskap Siasah


Nota mudah Faham- MENJELANG 2015 EKONOMI NEGARA TENAT- RAKYAT SUDAH PENAT

Posted: 14 Oct 2014 05:49 PM PDT


Nota mudah Faham- MENJELANG 2015 EKONOMI NEGARA TENAT- RAKYAT SUDAH PENAT
(Disediakan oleh : Muhammad Nuruddin Bashah, Tim Ketua Penerangan DPPN Kedah)

Keadaan Tenat Ekonomi 2014 menjelang tahun 2015

  1. Hutang kerajaan pusat terkini RM586 bilion (2014)
  2. Hutang yang ditanggung oleh kerajaan meningkat daripada 31.8% KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) kepada 53.3% pada tahun 2013. (sumber: tradingeconomics.com)
  3. 16 tahun defisit fiskal.
  4. Hutang Malaysia bukan hutang dengan kuasa asing. Pada tahun 2013, kerajaan Malaysia mengeluarkan sebanyak RM783 juta semata-mata untuk pembayaran faedah. (sumber: Laporan Tahunan Bank Negara Malaysia 2013).
  5. pinjaman oleh kerajaan ke atas GLC atau 'contingent liabilities' ke paras RM157 bilion.
  6. Peruntukan = 273.9 bilion ringgit (peningkatan sebanyak 9.8 bilion ringgit dari 2014).
  7. RM 223.4 bilion ringgit = perbelanjaan mengurus (,meningkat 5.8 bilin dari RM 217.6 billion (2014), peningkatan 2.7 %, tahun 2014 naik 0.47 % sahaja)
  8. RM 50.5 bilion ringgit = perbelanjaan pembangunan. (meningkat 6 bilion berbanding RM 44.5 billion tahun 2014, peningkatan 13.48 %)

Rakyat tenat(sebelum Bajet 2015- petrol dinaikkan 20 sen)

  1. Kenaikan harga petrol selepas diumum subsidi ditarik 20 sen pada 2 Okt 2014 = RM 2.20 (kenaikan 9 %).
    1. Jika selalu bubuh minyak RM 300 sebulan akan jadi = RM 327 sebulan.
    2. Lonjakan harga barang / servis mendadak kenaikan harga minyak KESAN DOMINO ketara.
    3. Boleh dianggar kenaikan kos selepas ini sebanyak 10 % purata. Jika sebulan peruntukan barang dapur 500 akan menjadi RM 545. BRIM Rm 650 jika dibahagi 12 bulan = RM 54. Tidak memadai jika kos barang naik DOMINO selepas ini.
  2. BR1M dinyatakan sebagai BR1M 1.0, BR1M 2.0 dan seterusnya, seolah-olah mengungkit jasa kerajaan dalam memberi sumbangan ('sudah 4 kali BN memberi BR1M!')

  1. Jika diberi BRIM dan suntikan one off lain dianggap sebagai kerajaan MENEBUS subsidi yang ditarik? Apa logiknya subsidi minyak ditarik jika kerajaan menganggap nilainya SETARA dengan BRIM dll? Lebih baik kekalkan subsidi (juga kembalikan subsidi gula, minyak masak dll) tetapi hapuskan BRIM bukankah itu mudah dan logik?
  2. Ucapan Khairi -Kita kurangkan subsidi yang menyeluruh (kaya miskin dapat) dan beri BR1M yang bersasar (yang miskin dan sederhana sahaja dapat). Berdasarkan pengiraan diatas- adakah kenaikan harga minyak (kononnya menidakkan hak golongan kaya) tidak memberi impak kepada golongan miskin?
  3. Subsidi minyak = minyak rendah = barang rendah. BRIM Naik tidak mampu atasi kenaikan harga barang.
  4. Saluran RM4.9 bilion kembali kepada rakyat = pakej-pakej bantuan seperti BR1M. Tetapi subsidi yang disedut = 1.4 bilion (2014), + keuntungan GST = berbilion-bilion!
  5. Hujah jahil - kenaikan gaji rakyat mampu atasi kos sara hidup naik. Kenaikan gaji tahunan adalah penghargaan majikan kepada pekerja yang setia dan lama bertugas-menambahkan kuasa membeli pekerja. Tetapi jika gaji naik dan peningkatan kos barang juga seiring, apa guna kenaikan gaji kerana kuasa membeli bagi yang bekerja 30 tahun juga kekal sama.
  6. Antara barangan yang dimansuhkan kawalan harga dan akan meningkat selepas kenaika harga petrol:
    1. Roti putih ( dimansuh 1 Jan 2010)
    2. Ayam ( dimansuh 1 Jun 2008)
    3. Susu pekat manis ( dimansuh 1 april 2009)

  1. Lebih 53% rakyat M'sia tidak mempunyai apa2 aset kewangan1
  2. Golongan 10% terkaya mengawal 77% keseluruhan aset kewangan negara
  3. 80% rakyat yg berpendapatan rendah cuma miliki 5.5% dari aset kewangan negara
  4. Lebih dari 70% rakyat M'sia tidak punyai sebarang aset kewangan itu adalah Bumiputera
  5. Walaupun ASB dikhaskan utk Bumiputera tetapi lebih 55% Bumiputera tidak mempunyai akaun ASB
  6. 72% Bumiputera yg menabung dlm ASB hanya mempunyai simpanan purata RM554 seorang yg bersamaan hanya 2.6% keseluruhan tabungan ASB
  7. Org kaya dari kalangan Bumiputera yg hanya berjumlah 0.2% dari keseluruhan penabung ASB memiliki 1.5 kali ganda lebih tabungan ASB dari keseluruhan 80% penabung biasa yg lain
  8. Statistik pemilikan aset kewangan tersebut menggambarkan sebahagian besar rakyat tidak punyai lebihan pendapatan setelah ditolak hutang dan perbelanjaan bulanan utk menabung atau melabur

Antara bajet yang dicurigai keberkesanannya:

  1. Peruntukan besar untuk JPM
2015- RM19 bilion
Meningkat= 2.5 Bilion (naik 15.15 % daripada Bajet 2014)

Peruntukan 2014 untuk JPM.
1. Perbelanjaan Persekutuan 2014, RM16.45 bilion,
a) Perbelanjaan operasi/pengurusan = RM5.86 bilion
b) Perbelanjaan pembangunan = RM10.58 bilion.
c) Meningkat = 2.73 Bilion (naik 20% daripada Bajet 2013).

  1. Peruntukan EKUINAS
    1. EKUINAS akan menerima RM600 juta untuk meningkatkan pemilikan ekuiti Bumiputera dalam syarikat swasta dan syarikat berkaitan kerajaan.
  2. Peruntukan KEMAS dan Permata melampau RM 711 juta - bukan peruntukan kementerian, walaupun dikatakan kongsi dengan KEMAS tetapi peratusan pembahagian misteri.

Apa jadi jika hutang negara melepasi siling?
  1. Akta Pinjaman Tempatan 1959 dan Akta Dana Kerajaan 1983 (tidak boleh hutang melebihi 55% KDNK)
  2. April 2014 - hutang Malaysia telah melebihi had akta berkenaan.
  3. Kerajaan akan diamcam oleh ejen penarafan (rating agencies)
  4. Malaysia akan dilabel destinasi perlaburan yang teruk-FDI menjunam.

Tiris punca bajet tidak cukup sehingga subsidi ingin ditarik semula

  1. Pada tahun 2012 Transparency International menjalankan bancian terhadap 101 syarikat yang berurusan dengan sektor swasta dan kerajaan. Apabila ditanya soalan 'berapa kerap penyalahgunaan wang rakyat oleh pegawai kerajaan berpangkat tinggi dan ahli politik?', Malaysia mendapat markah 4.3 (1 bermakna 'tidak pernah', 5 bermakna 'sangat kerap').

  1. Menurut bancian KPMG pada tahun 2014 pula, 64% daripada syarikat yang ditemubual menyatakan bahawa hampir mustahil untuk menjalankan perniagaan di Malaysia tanpa membayar rasuah.

1 No 7 hingga 14 sumber : Muhammad Abdul Khalid, ahli ekonomi dlm bukunya "the colour of inequality : ethnicity, class, income and wealth in M'sia"

0 ulasan:

Pimpinan

Sayap Parti

Kawasan